Sažetak | Nasilje u mladenačkim vezama putem interneta odnosi se na zlouporabu, prijetnje ili
uznemiravanje koje se digitalno provodi u romantičnom odnosu kroz tehnologiju ili druge
oblike novih medija (Zweig i sur., 2013). Iako se u posljednjem desetljeću online komunikacija
i cyber bullying među djecom i mladima u velikoj mjeri istražuje, primjećuje se deficit
znanstvenih radova na temu prisutnosti elektroničkog nasilja u mladenačkim vezama, posebice
u Republici Hrvatskoj, kao i deficit radova koji povezuju nasilje u mladenačkim vezama putem
interneta i razvijenost komunikacijskih vještina. Dosadašnja istraživanja, iako rijetka, pokazala
su povezanost varijabli komunikacijskih vještina i činjenja i doživljavanja online nasilja u
romantičnom odnosu. S obzirom na oprečne rezultate u istima kao i nedostatak istraživanja na
ovu temu, cilj ovog istraživanja je ispitivanje odnosa između razvijenosti komunikacijskih
vještina mladih s pojavnošću činjenja i doživljavanja nasilja u vezama putem interneta. Da bi
se ostvarila ta svrha, definirani su sljedeći istraživački problemi: Utvrditi razlike u prisutnosti
istraživanih vrsta nasilja s obzirom na spol i oblike nasilja i istražiti povezanost razvijenosti
komunikacijskih vještina sa nasiljem u mladenačkim vezama putem interneta. Istraživanje se
provodilo pomoću LimeSurvey servisa kroz projekt Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta, u
svibnju i lipnju 2022. godine, a u istom je sudjelovalo 1071 učenik i učenica koji pohađaju
srednje škole u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji. Sudionici su dobrovoljno i anonimno
odgovarali na pitanja iz Upitnika o nasilju u mladenačkim vezama putem interneta (Cyber
dating abuse questionnaire, Borrajo i sur., 2015) i Upitnika o stvarnoj i e-komunikaciji
(Mantzouranis i sur., 2019). Za obradu podataka korištene su metode deskriptivne statistike
(aritmetička sredina, standardna devijacija, frekvencija odgovora), korelacije, Spearmanov
koeficijent korelacije, Mann – Whitneyev test te Kolmogorov – Smirnovljev test za testiranje
normalnosti distribucije.
Dobiveni rezultati indiciraju da iskustvo činjenja direktne agresije iskazuje 10%, a nasilnih
kontrolirajućih ponašanja 40% sudionika istraživanja. Nadalje, postotak sudionika koji je
viktimiziran direktom agresijom od strane partnera je 14,7%, a kontrolirajućim ponašanjima,
trećina sudionika, točnije 31%. Mladi znatno više čine kontrolirajuća nasilna ponašanja nego
direktnu agresiju. Istraživanjem su identificirane i spolne razlike u činjenju i doživljaju nasilja
u mladenačkim vezama putem interneta iz kojih je vidljivo da djevojke, češće od mladića i čine
i doživljavaju isto, a posebno se ističu kontrolirajuća nasilna ponašanja, čiji su doživljaj i
činjenje najviši u uzorku. Komunikacijske vještine u online i offline kontekstu nisu se pokazale
kao značajan prediktor viktimizacije nasiljem u mladenačkim vezama. Ipak, Spearmanovim
koeficijentom korelacije utvrđena je statistički značajna niska pozitivna povezanost
komunikacijskih vještina u online kontekstu i nasilja u mladenačkim vezama putem interneta.
Zaključno, potrebno je naglasiti da ovaj rad daje spoznaje i znanja o fenomenima koji su na
ovom području potpuno neistraženi. |
Sažetak (engleski) | Cyber dating abuse refers to abuse, threats, or harassment that occurs in a romantic relationship
digitally through technology or other forms of new media (Zweig, Dank, Yahner, and Lachman,
2013). Although online communication and cyberbullying among children and adolescents
have been extensively researched over the past decade, there is a lack of scientific papers on
the presence of electronic violence in adolescent relationships, particularly in the Republic of
Croatia, as well as work linking violence in adolescent relationships via the Internet to the
development of communication skills. To date, research has demonstrated, albeit infrequently,
a relationship between communication skills variables and the perpetration and experience of
online violence in a romantic relationship. Given the conflicting findings and the lack of
research on this topic, the purpose of this study is to examine the relationship between the
development of young people's communication skills and the frequency of committing and
experiencing violence in relationships over the Internet. To achieve this goal, the following
research problems were defined: To identify differences in the presence of the types of violence
studied in terms of gender and types of violence, and to examine the relationship between the
development of communication skills and online violence in youth relationships. The study was
conducted using LimeSurvey services as part of the project run on Faculty of Education and
Rehabilitation in May and June 2022. 1071 students attending high schools in the City of Zagreb
and Zagreb County participated. Participants participaed and anonymously answered questions
from the Cyber Dating Abuse Questionnaire (Borrajo et al., 2015) and the Real and Electronic
Communication Skills Questionnaire (Mantzouranis et al., 2019). For data processing,
descriptive statistical methods (arithmetic mean, standard deviation, frequency), correlations
(Spearman correlation coefficient), Mann-Whitney test, and Kolmogorov-Smirnov test were
used to test the normality of the distribution.
The results obtained show that the experience of direct aggression is recognized by 10% and
violent control by 40% of the study participants. In addition, the percentage of participants who
were victims of direct aggression by the partner is 14.7%, and of controlling behavior is one
third of the participants, 31%. In controlling violent behavior, adolescents go far beyond direct
aggression. The research also identified gender differences in the perpetration and experience
of violence in adolescent relationships over the Internet, showing that girls are more likely than
young men to do and experience the same, and particularly emphasizing controlling violent
behavior, the experience and perpetration of which are highest in the sample. Communication
skills in online and offline contexts were not found to be a significant predictor of victimization
by violence in adolescent relationships. However, the Spearman correlation coefficient revealed
a statistically significant, small positive association between communication skills in the online
context and violence in adolescent relationships via the Internet. In conclusion, it should be
emphasized that this work provides knowledge and insights into phenomena that are completely
unexplored in the field. |