Naslov Dvojezičnost kod djece u poljsko-hrvatskim obiteljima
Naslov (engleski) Bilinguality in children in Polish-Croatian families
Autor Anamaria Krešo
Mentor Ivana Vidović Bolt (mentor)
Mentor Zrinka Jelaska (mentor)
Član povjerenstva Miroslav Hrdlička (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za kroatistiku) Zagreb
Datum i država obrane 2023, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Slavistika
Sažetak U ovom radu opisani su procesi usvajanja jezika kod dvojezične djece, utjecaj dvojezičnosti na kognitivni razvoj mozga i poimanje svijeta i kulture te čimbenici koji utječu na uspješnost usvajanja jezika. Zbog naglašavanja brojnih prednosti dvojezičnog odnosa mnoge obitelji odlučuju se na odgoj bilingvalne i bikulturalne djece, što sa sobom nosi određene izazove, ali i prednosti koje obogaćuju život dvojezične osobe. Naglasak se stavlja na psiholingvistički aspekt dvojezičnosti, primarno na usvajanje jezika i prednosti koje donosi dvojezični odgoj, ali i poznavanje dvaju jezika općenito. Cilj rada bio je opovrgnuti pogrešna shvaćanja o dvojezičnosti koja su je povezivala s govornim poteškoćama i odgođenim razvojem jezika. Brojna istraživanja pokazala su da dvojezičnost ima pozitivne učinke na strukturu mozga, poboljšavajući sposobnosti učenja, metalingvističke vještine, sposobnost rješavanje problema i kognitivnu fleksibilnost čak i usporavanje ili odgađanja degenerativnih bolesti poput Alzheimera i demencije. Rad uključuje istraživanje provedeno na četiri hrvatsko-poljske dvojezične obitelji kako bi se istražili procesi usvajanja jezika, razinu vještina na hrvatskom i poljskom jeziku, obrasce uporabe jezika s roditeljima i braćom/sestrama, izazove tijekom usvajanja jezika te potrebe internacionalnih obitelji za očuvanjem tradicije i jezika. Rezultati istraživanja mogu doprinijeti odgojnim i obrazovnim praksama koje prepoznaju i ističu promicanje jezične i kulturne raznolikosti kod dvojezične djece uz rješavanje izazova koje ona nosi. Naposljetku, ovaj rad osvjetljava duboki utjecaj dvojezičnosti na kognitivni razvoj i kulturni identitet te fenomen jedinstvenih dvojezičnih govornika čiji će se broj povećavati s obzirom na sve veću kulturnu šarolikost na našem području.
Sažetak (engleski) This study describes the language acquisition processes in bilingual children, the impact of bilingualism on cognitive brain development, perception of the world and culture, and factors influencing successful language acquisition. Many families choose to raise bilingual and bicultural children, recognizing the numerous advantages that enrich the lives of bilingual individuals, despite the challenges involved. The emphasis is on the psycholinguistic aspect of bilingualism, primarily language acquisition, and the benefits of bilingual upbringing, as well as general language proficiency. This study aimed to debunk misconceptions that wrongly associated bilingualism with speech difficulties and delayed language development. Extensive research has shown that bilingualism has positive effects on brain structure, enhancing learning abilities, metalinguistic skills, problem-solving abilities, cognitive flexibility, and even slowing down or delaying degenerative diseases such as Alzheimer's and dementia. In addition to bilingualism, the study highlights the advantages of belonging to two cultures, known as biculturalism. The study includes research conducted on four Polish-Croatian bilingual families to examine language acquisition processes, language proficiency levels in Croatian and Polish, language usage patterns with parents and siblings, challenges during language acquisition, and the needs of international families to preserve traditions and languages. The research results can contribute to educational practices that recognize and promote linguistic and cultural diversity in bilingual children while addressing the challenges they might face. Ultimately, this study sheds light on the profound impact of bilingualism on cognitive development and cultural identity, highlighting the phenomenon of unique bilingual speakers, whose numbers are increasing due to growing cultural diversity in our region.
Ključne riječi
dvojezičnost
dvojezični odgoj
usvajanje jezika
kognitivne prednosti
psiholingvistika
Ključne riječi (engleski)
bilingualism
bilingual upbringing
language acquisition
cognitive benefits
psycholinguistics
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:492107
Studijski program Naziv: Poljski jezik i književnost (dvopredmetni); smjerovi: lingvistički, kulturološki Smjer: lingvistički Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra polonistike (mag. philol. polon.)
Studijski program Naziv: Kroatistika; smjerovi: jezikoslovni, književni, nastavnički Smjer: jezikoslovni Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra hrvatskog jezika i književnosti (mag. philol. croat.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Repozitorij ODRAZ
Datum i vrijeme pohrane 2023-10-22 20:45:28