Naslov Jezično-komunikacijska kompetencija učenika razredne nastave
Naslov (engleski) Linguistic-Communicative Competence of Primary School Students
Autor Patricija Đuretić
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Član povjerenstva Iva Gruić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2023-07-10, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti Metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Jezik je apstraktan sustav znakova koji ljudima služi za sporazumijevanje. Znanje jezika osnova je za usvajanje svih znanja, a komunikacijom jezik dobiva smisao. Komunikacijska kompetencija proizlazi iz usvajanja materinskoga jezika, a komunikacija na materinskome jeziku podrazumijeva poznavanje jezika, gramatičke te pravopisne i pravogovorne norme, značajki funkcionalnih stilova i komunikacije u različitim komunikacijskim situacijama. Pritom se usvajanje jezične norme, normativne gramatike i teorijskih pravila odnosi na lingvističku kompetenciju, a jezično sporazumijevanje praktičnom uporabom svih teorijskih znanja odnosi se na komunikacijsku kompetenciju. Noam Chomsky prvi je govorio o pojmu komunikacijske kompetencije, a nakon njega brojni su znanstvenici donosili nove teorije i zaključke o lingvističkoj i komunikacijskoj kompetenciji. Jezik je posebno važan u odgoju i obrazovanju djece gdje je jezik sredstvo svekolike komunikacije među sudionicima odgoja i obrazovanja kao i sredstvo kojim se odgaja i obrazuje, ali i sam predmet obrazovanja. Važan je za ukupni kurikul, a posebno za jezično-komunikacijsko područje. Osnovna je svrha jezično-komunikacijskoga područja osposobiti učenike za jezičnu recepciju, produkciju i interakciju. Provođenje jezičnih djelatnosti osnova je za svrhovito učenje jezika. Jezične djelatnosti su aktivnosti slušanja, govorenja, čitanja i pisanja koje olakšavaju usvajanje jezičnih sadržaja, a učitelj ih svojim pedagoškim i metodičkim znanjem treba na što efikasniji način uključiti u nastavu. Učitelj je učenicima govorni model i uzor, čime je važnost razvijenosti njegove jezično-komunikacijske kompetencije podignuta na visok stupanj. Proces poučavanja mora se temeljiti na razvoju komunikacijskih sposobnosti učenika jer razina učenikovih komunikacijskih sposobnosti dokazuje i uspješnost cijeloga odgojno-obrazovnoga procesa. Jezično-komunikacijska kompetencija razvija se od samoga rođenja, no polaskom u školu počinje sustavno učenje i ovladavanje njome. Veliku ulogu u učenju ima i udžbenik Hrvatskoga jezika, koji mora biti prilagođen stupnju učenikova jezičnoga i kognitivnoga razvoja te poticati učenikov jezični razvoj i komunikaciju. Pregledom udžbenika za Hrvatski jezik uočava se težnja autora da kod učenika metodičkim predlošcima, aktivnostima i zadacima razvijaju jezično-komunikacijsku kompetenciju i potiču ih na želju za usvajanjem jezika.
Sažetak (engleski) Language is an abstract symbol system used for communication between people. Knowledge of language is the basis for acquiring all the knowledge, and language acquires meaning through communication. Communicative competence results from the acquisition of mother tongue, and communication in the mother tongue implies knowledge of the language, grammatical, orthographic and speech norms, features of functional styles and communication in different communication situations. The adoption of language norms, normative grammar and theoretical rules refers to linguistic competence, and linguistic communication through the practical use of all the theoretical knowledge refers to communicative competence. Noam Chomsky was the first to talk about the concept of communicative competence, and after him, numerous scientists came up with new theories and conclusions about linguistic and communicative competence. Language is important for upbringing and educationof children, where language is medium used for communication between all of the participants, as well as a medium by which pupils are being educated, but also the subject of education itself. It is important for the entire curriculum, and especially for the language communicativedomain. The basic purpose of the language communicativedomain is to train pupils for language reception, production and interaction. The basis for purposeful language learning is carrying out language activities. Language skills are listening, speaking, reading and writing activities that facilitate the acquisition of linguistic content, and the teacher should incorporate them into the teaching as efficiently as possible using his pedagogical and methodical knowledge. The teacher is a speech role model for the pupils, which raises the importance of the development of his language and communicative competence to a high levels. The teaching process must be based on the development of the pupil's communicative skills because the level of the pupil's communicative skills demonstrates the success of the entire educational process. Language and communicative competence develops since birth, but systematic learning and mastering of language begins by enrolling the school. The Croatian language textbook also has a major role in learning.That is why it must be adapted to the pupil's level of linguistic and cognitive development and it must encourage the pupil's language development and communication. By reviewing the Croatian language textbooks, one can see the author's desire to develop pupil's language and communicative competence with methodical templates, activities and tasks and to encourage them to learn the language.
Ključne riječi
jezične djelatnosti
jezično-komunikacijska kompetencija
učenje hrvatskoga jezika
udžbenik
Ključne riječi (engleski)
language communicative competence
language skills
learning croatian language
textbook
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:706835
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Repozitorij Repozitorij Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Datum i vrijeme pohrane 2023-07-20 06:44:20